Annons:

Boliden samarbetar med Epiroc och ABB på resan mot en fossilfri gruva.

ANNONS

Boliden, Epiroc och ABB satsar gemensamt på fossilfri gruvdrift. Ett steg på vägen är en testanläggning för el-trolleysystem i Kristinebergsgruvan. Tack vare ett nära samarbete och toppmodern teknik har projektet fått en flygande start.

Elektrifiering är en integrerad del av framtidens gruvdrift, men tunga transporter med batteridrivna fordon innebär stora utmaningar. Detta beror främst på det stora slitaget på batteridrivna transportfordon i vissa tunga tillämpningar. Det svenska metallföretaget Boliden har därför inlett ett samarbete med Epiroc, en ledande leverantör av utrustning och service till gruvindustrin, och globala teknikbolaget ABB för att utveckla ett el-trolleysystem för gruvor.

”Boliden vill vara världens mest klimatvänliga och respekterade metall-leverantör. Som ett led i detta arbetar vi med att elektrifiera vår fordonsflotta, och i vissa tillämpningar krävs elektriskt vagnsstöd för batteridrivna maskiner ”, säger Patrik Westerlund, Senior Development Engineer på Boliden.

Patrik Westerlund, Senior Development Engineer på Boliden. Foto: Erik Abel

Projektet kommer att resultera i en testanläggning i Rävliden, som är en satellitfyndighet för Kristinebergsgruvan i norra Sverige. Projektet handlar om el-trolley-assist, alltså en underjordisk, elektrifierad väg med kontaktledning.

”Även om det är en pilotanläggning måste allt byggas utifrån kravspecifikationerna för en produktionsanläggning. Det gör resan mer krävande, men det långsiktiga resultatet blir bättre. Rent tekniskt är det en utmanande applikation som innebär stor belastning både på den elektriska infrastrukturen och på drivlinan, säger Lars Brännström, Strategic Account Manager på ABB, som bland annat är med och utformar el- systemet, fastställer standarder och fordonsgränssnitt samt utformar likriktarstationen för testbanan.

Lars Brännström, Strategic Account Manager på ABB. Foto: ABB

Boliden och Epiroc, som ansvarar för den batteridrivna gruvtrucken, har diskuterat elektrifiering under relativt lång tid, men nu var tidpunkten perfekt. Boliden testar redan Epirocs Scooptram ST14 Battery-lastare och den autonoma gruvtrucken Minetruck MT42, och Epirocs utsläppsfria sortiment omfattar även en batteridriven version av Minetruck MT42.

”Gruvtrucken ska kunna gå utanför trolleyn men koppla in sig på ledningen på de mest besvärliga sträckorna, där endast batteriet inte räcker till”, säger Katarina Öquist, Global R&D Technology and Innovation Manager på Epiroc.

Initiativet genomförs med stöd av Vinnova, Sveriges innovationsmyndighet, som har fungerat som katalysator och kravställare. Ett tydligt mål för alla parter är att lösningen inte ska vara skräddarsydd för Boliden utan snarare skapa en standard som kan tillämpas på andra gruvor runt om i världen.

”El-trolley är en viktig teknik längs vägen mot att Boliden så småningom ska bli fossilfritt. Det viktigaste för oss är naturligtvis att det här ska fungera i vår egen verksamhet, men vi ser ett mervärde i att systemet inte är utvecklat specifikt för oss”, säger Patrik Westerlund.

Lars Brännström håller med.
”Både tekniken och tiden är mogen. Hållbarhet och samhällsansvar är viktigare än någonsin och det är roligt att få vara med och driva utvecklingen mot elektrifiering”, säger han.

Katarina Öquist tillägger:
”När vi skrev projektansökan var det slående hur lika de tre bolagens klimatmål var, trots att vi har olika perspektiv. Boliden vill ‘bli grönt’ och både Epiroc och ABB vill vara med och göra det möjligt.”

Katarina Öquist, Global R&D Technology and Innovation Manager på Epiroc. Foto: Erik Abel

Projektet inleddes på allvar i höstas och man har kommit långt på kort tid, till exempel genom framgångsrik användning av simulering. Med hjälp av Industri 4.0 och digitala tvillingar verifieras fysiska egenskaper såsom hur mycket effekt och energi som behöver överföras. Lika viktigt är det goda sam-arbetet mellan företagen.

”Ingen kan lyckas med ett sådant här projekt på egen hand. Alla tre parter krävs och en arbetsmiljö som präglas av öppenhet, respekt och ömsesidigt förtroende. Just sådan kemi finns i den här gruppen, och det är väldigt inspirerande. Genom att Boliden delar med sig av sina erfarenheter kan vi påskynda utvecklingen av hållbara lösningar inom industrin”, säger Lars Brännström.

Testanläggningen i Kristinebergsgruvan planeras vara färdigställd i slutet av 2023.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Annons:
Annons: Annons: Annons: Annons: Annons: Annons: Annons: Annons: Annons: Annons:

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår