Tunnelbranschen går mot en mer digitaliserad vardag där inhämtning av data i realtid och samordning av data blir en allt mer viktig del för att optimera tunneldrivning. Det svenska företaget ROCKMA System erbjuder digitala verktyg för att tolka borrdata från borriggar för all typ av bergborrning där deras resultat bidrar till prognoser, beslutsunderlag och dokumentering.
Utifrån borrdata som matningskraft, rotationskraft, rotationshastighet, slagverkskraft, etc som loggas under borrning genererar ROCKMA bergparametrar i form av Hårdhet, Sprickighet och Vattenföring där hårdhet kalibreras mot storhet som MPa och sprickighet kan genereras som sprickfrekvens. Dessa bergparametrar utgör grunden för att bygga upp vidare ingenjörsverktyg för injekteringsklasser, sprängbarhet och förstärkningsbehov.
Produktionsvänlig och kostnadseffektiv metod
Insamlingen av borrdata sker löpande under all typ av borrning som sonderingsborrning, injekteringsborrning, bultborrning samt salvborrning. I takt med att nya tunnelprojekt installerar kommunikationssystem sker dataöverföring automatiskt till ROCKMAs mjukvara vilket ger beslutsunderlag för att ta aktiva beslut under pågående borrning.
— Användningsområden är flera för tunneldrivning där projekten använder resultaten för aktiv klassning vid förinjektering, prognostisering i tekniskt problematiska passager, bultförstärkning samt som digital dokumentering av bergkvalitet säger Patric Mårtensson, VD på ROCKMA System.
Då ett projekt har många olika ingenjörsgeologer som utvärderar bergmassan löpande utgör ROCKMAs resultat ett neutralt och enhetlig utvärdering som minskar risken för individuella skillnader i beslut. Även produktionsrapportering av tidsåtgång och borrkvalitet utgör kontrollfunktion och diskussionsunderlag mellan entreprenör och beställare för förbättringar löpande.
Borrtolkning av hårdhet, sprickighet och vattenföring från salvborrning i tunnelprojekt
ROCKMA’s injekteringsklassning vid förinjektering
— Tunneldrivning i tätorter innebär många utmaningar. En av de största utmaningarna är risken att sänka grundvattennivån, som kan skada byggnader och miljö. Tunnlar i tätort har vanligtvis strikta vatteninträngnings begränsningar och kräver systematiskt förinjektering av bergmassan vilket är en stor del av byggprocessen.
Projekt i Sverige som Norra Länken och Förbifart Stockholm har använt ROCKMAs injekteringsklassning i stället för konventionella injekteringsmetoder med vattenförlustmätning. ROCKMAs resultat har ingått i arbetsgången som beslutsunderlag för pågående injekteringsborrning där samtliga tunnelborriggar var utrustade med insamlingssystem för borrdata (MWD-data). Vid borrning av injekteringsskärmar borrar entreprenören vartannat hål i en första omgång varpå borrdata skickas till beställaren för utvärdering. ROCKMA’s resultat analyseras av beställaren samtidigt som borroperatören fortsätter att borra resterande injekteringshål. Utifrån resultaten avropar beställaren i form av arbetsorder i god tid om och var ytterligare injekteringshål ska komplettera originalskärmen. Resultat från projekt som använt ROCKMAs injekteringsklassning visar på att det är en produktionsvänlig och kostnadseffektiv metod för att optimera förinjektering.
Rockma System AB är ett svenskt företag specialiserade på lösningar för analys av bergegenskaper i realtid. Sedan 2023 är Rockma en del av L5 Navigation. Läs mer på www.rockma.com
